• Home
  • Duma i wstyd – jako motywacja

Duma i wstyd – jako motywacja

28 maja 2021 admin 0 Comments
Dziś w temacie wstydu i dumy oraz tego jak ich nie tylko doświadczanie, ale już wyobrażenie wpływa na nasze działanie. 
 
Na początek zaznaczę tylko, że wstyd i duma stoją po dwóch przeciwległych kierunkach, i każde z nich może nieść dla nas pozytywne jak i negatywne skutki wszystko zależy od sytuacji o kontekstu. 
 
Dziś mam dla Ciebie badania dotyczące samokontroli na diecie:
Poproszono uczestników o wyobrażenie sobie ciasta czekoladowego, a następnie wstydu po jego zjedzeniu. Oczekiwano, że to zmniejszy ochotę na nie, a zarazem na samo podjadanie.
Gdy jednak postawiono przed uczestnikami badania ciasto, jedynie 10% NIE ULEGŁO POKUSIE. Wniosek: gdy pokusa znajduje się przed oczami, uczucie wstydu w żaden sposób nie oddziałuje na pożądanie nagrody. Neurony dopaminergiczne zostają pobudzony, wówczas złe samopoczucie tylko wzmacnia pragnienia i zwiększa gotowość do sięgnięcia po natychmiastową nagrodę by poprawić sobie nastrój.
 
Uczestnicy drugiej gr. mieli za zadanie wyobrażać sobie “jak będą dumni z tego, że oparli i się pokusie” w tej grupie aż 40% osób NIE ULEGŁO POKUSIE! Wniosek: poczucie dumy jest bezpośrednio związane z naszym obrazem siebie oraz poczuciem wartości, jest wynikiem zadowolenia z siebie w skutek podjętych decyzji. Badania pokazują ponad to, iż duma wzmacnia nasze poczucie siły woli oraz podnosi zmienność rytmu zatokowego.
Ciekawostka: duma najlepiej działa wtedy, gdy czujemy, że jesteśmy obserwowani, a najlepiej możesz to odczuć, gdy będziesz miał możliwość opowiedzenia komuś o własnych sukcesach!
 
Teraz tylko żebyście dobrze zrozumieli:
Mamy modę na upublicznianie naszych osiągnięć w Social mediach, co niestety w konsekwencji również wiąże się z porównywaniem do innych. Paradoksalnie to prowadzi często do poczucia gorszości (pojawienia się emocji wstydu), bo nie mamy takiego super samochodu, takiej fryzury, figury, wakacji… w efekcie wzrasta naszą skłonność do podejmowania zachowań “ryzykownych” kompulsywne zajadanie, nadmierna ilość alkoholu inne używki – wszystko zgodnie z powyższym badaniem 😉
Jest na to zdrowsze rozwiązanie!
 
Dziel  się sukcesami z bliskimi, mów o swoich wyzwaniach, wspieraj innych i pozwól sobie na wsparcie. To pogłębi Twoje więzi społeczne w przeciwieństwie do działań w Social mediach, dodatkowo podniesie poziom serotoniny i oksytocyny hormonów szczęścia i zaufania!
Tutaj jeszcze jednak wskazówka idąc za Jordanem Petersonem, uważaj z kim się dzielisz pozytywnymi wiadomościami,
każdy z nas zna ludzi, którzy w odpowiedzi powiedzą: “o fajnie! Słuchaj a u mnie…”. To nie jest najlepszy typ osoby do dzielenia się dobrą nowiną 😉
 
A w momencie kryzysu, myśl o tym: “Kim się staniesz? Jak się będziesz czuł trwając przy swoich wartościach, postanowieniach celach. Nie ma nic piękniejszego niż wierność wyborowi. 
Powodzenia!

leave a comment